Beoogd maatschappelijk effect: |
|---|
Doelstellingen
- De gemeente Helmond is benaderbaar, luistert en doet wat nodig is.
- De gemeente Helmond levert maatwerk waar dat nodig en mogelijk is, zonder willekeur. De vraag van de inwoner staat centraal.
- Inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties ervaren dat de gemeente dicht bij hun leefwereld staat.
- Inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties weten waar de gemeente Helmond als overheid voor staat.
Wat gaan we ervoor doen?
Leren van de aanpak in het sociaal domein bij het verder ontwikkelen van een integrale aanpak
In het sociaal domein zijn we al enige tijd aan de slag met die andere overheid, die we verbinden aan de Helmond-Aanpak. De Helmond-Aanpak staat voor een andere manier van samenwerken met partners rondom casuïstiek en vragen van inwoners (en start in Helmond-West). Samen met 21 andere organisaties op het terrein van wonen-inkomen-welzijn-zorg committeren we ons aan een werkwijze waarbij de (vraag van de) inwoner centraal staat. Beroepskrachten benaderen inwoners vanuit eenzelfde grondhouding met als basisvragen: wat wil je (perspectief)? Wat kun je? Wat heb je nodig? Ook leren we bij de Helmond-Aanpak gezamenlijk van de praktijk.
Deze inzichten en lessen gebruiken we om werkende-weg onze eigen dienstverlening en beleid te verbeteren. Zo maken we in 2024 een start met het herzien van onze communicatie-uitingen (brieven, mails, folders, website). Begrijpelijk, empathisch en cultuursensitief communiceren is het doel. Ook gaan onze medewerkers meer gebiedsgericht werken - op locaties in de stad. Verder zetten we ervaringsdeskundigheid in, in de eigen uitvoering, te beginnen bij de uitvoering van minimaregelingen. Ook communiceren we 1 a 2x per jaar samen met onze partners over zorg en ondersteuning in het sociaal domein en sluiten we aan bij thema’s die inwoners belangrijk vinden zoals geldzaken (in het recente verleden) en mentale gezondheid.
Als het gaat om andere overheid willen we het ‘van buiten naar binnen gericht werken’ versterken binnen de hele organisatie. Daarin betrekken we uiteraard de lessen uit de Helmond-aanpak en het sociaal domein. Een aantal ontwikkelingen zijn reeds in voorbereiding en krijgen in de loop van 2024 een verdere invulling. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een actief participatiebeleid, versterking van wijkgericht werken, verbeteren van de dienstverlening bij burgerzaken en klantcontact (in de fysieke- en digitale omgeving), een versneld proces omtrent vergunningen (omgevingswet) en een nog sterkere inzet op heldere taal.
In 2024 stellen we hiervoor een verdere integrale aanpak op, waardoor inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties steeds beter en vaker ervaren dat de gemeente dicht bij hun leefwereld staat.
