Inleiding

Begroting 2024-2027

Vertrekpunt: het Ambitieakkoord
Een sterker Helmond voor iedereen. Dat is de ambitie waarmee we kort voor de zomervakantie van 2022 van start zijn gegaan. Dat vraagt een inclusieve, duurzame en levendige stad. Het tegengaan van de tweedeling en van klimaatverandering zijn daarbij onze grootste uitdagingen.

In deze begroting is, meer nog dan in de vorige, zichtbaar gemaakt op welke manier we dat denken te bereiken. We zijn ruim een jaar verder sinds de start van dit college, en die tijd was nodig om onze ambities te vertalen in concrete plannen. En daar ook de budgetten voor te reserveren. Deze begroting ademt dus nadrukkelijk de geest van het Ambitieakkoord zoals dat juni 2022 is gepresenteerd. Het thema brede welvaart ziet u op veel plekken terugkomen en is vertaald naar vier programma’s.

Ook de schaalsprong krijgt in deze begroting meer kleur op de wangen, onder andere in de manier waarop we daar in financieel opzicht op voorsorteren. Verder zijn we volop bezig om het wat abstracte begrip ‘andere overheid’ tastbaar én merkbaar te maken voor onze inwoners. Een begrip dat met zoveel woorden wil zeggen: we doen het voor u, voor de inwoners van Helmond, en zetten ons maximaal in om het leven in de stad beter te maken. Dat is onze leidraad bij de keuzes die we maken en bij de manier waarop we inwoners tegemoet treden. Een andere overheid staat niet tegenover inwoners, bedrijven en organisaties, maar eerder ernaast of erachter. Dat is bijvoorbeeld merkbaar in het wijkgericht gericht werken, in de manier waarop we communiceren en hoe we met participatie omgaan. Maar bovenal wordt het merkbaar in ieder contact dat een inwoner met een ambtenaar of bestuurder heeft. Houding en gedrag, daar gaat het om!

Het financiële beeld
Een begroting met twee gezichten
Dit is een begroting met in financieel opzicht twee gezichten: de eerste twee jaar staan we in de plus maar daarna twee jaar flink in de min; een beeld dat overigens in heel gemeenteland zichtbaar wordt en het gevolg is van een andere financieringssystematiek van het gemeentefonds.
En we maken het zichtbaar, want we rekenen erop dat het rijk hier echt nog wat aan gaat doen. Wel gaan we komend jaar een deel van dat toekomstige tekort oplossen; die bezuinigingstaakstelling hebben we onszelf opgelegd. In 2027 gaat dat om een bedrag van € 2,6 miljoen waarvoor we al komend jaar besparingen willen vinden.

Maar onze uitdaging is nog een stuk groter. We zijn nu een stad van 95.000 inwoners en worden in financieel opzicht als zodanig behandeld. Net als een andere gemeente van datzelfde inwonertal, die níet een schaalsprong als Helmond gaat maken. Daardoor moeten we zelf geld opzij leggen om tot 2040 te kunnen investeren in de schaalsprong van de stad. Dat doen we door ruimte in onze exploitatiebegroting te creëren om de toenemende kapitaallasten te kunnen dragen. Ter toelichting: een investering van € 10 miljoen in bijvoorbeeld een school, betekent dat er € 500.000 beschikbaar moet zijn in de exploitatiebegroting. Geld dat niet aan andere zaken kan worden besteed. De komende begrotingsjaren starten we daarmee en voeren we een verhoging van het zogeheten kapitaallastenplafond door. Ook stellen we een reserve in voor grote projecten van € 18 miljoen, onder andere gevoed door het jaarrekeningresultaat 2022. Daarmee zijn we er nog niet. Jaarlijks bekijken we in het begrotingsproces welke incidentele middelen we kunnen toevoegen.
Om investeringen die nodig zijn voor de schaalsprong ook na deze collegeperiode te kunnen blijven doen, zouden toekomstige colleges dit plafond nog verder moeten ophogen. Zie hier de uitdaging voor de komende jaren. Kortom: dit is nu de eerste begroting die een financiële vertaling geeft van de schaalsprong die Helmond gaat maken. Een schaalsprong die we ten goede willen laten komen aan ál onze inwoners!

Indexering en tarieven
Het inflatiecorrectiepercentage voor belastingtarieven voor 2024 is volgens de CPB-index 12%. Net als voorgaand jaar wordt er, gelet op de voortdurende prijsstijgingen waar iedereen mee te maken heeft, niet voor gekozen dit percentage in Helmond aan te houden. We kiezen voor een lagere indexering van 7%. De meeste tarieven, waaronder de OZB, worden verhoogd met dit percentage. Dat geldt niet voor tarieven waarvoor wettelijke beperkingen gelden. Hieronder vallen met name de rioolheffing en de afvalstoffenheffing.
De riool- en afvalstoffenheffing is kostendekkend. Het basistarief van de afvalstoffenheffing stijgt met 8,4%, maar de werkelijke kosten voor een huishouden zijn afhankelijk van wat iemand feitelijk aan afval aanbiedt. De rioolheffing stijgt slechts beperkt met 0,45%. Parkeertarieven blijven gelijk, want die worden tweejaarlijks geïndexeerd en dat is niet dit jaar.
Voor subsidies hanteren we een indexering van 3,6%. Daarbij hebben we wel ruimte gecreëerd voor maatwerk, omdat de ene organisatie nu eenmaal harder wordt getroffen door prijsstijgingen dan de ander.

Meedoen, rondkomen, vooruitkomen
Een veerkrachtig en inclusief Helmond waarin iedereen kan meedoen, rondkomen en vooruitkomen. Waar je veilig kunt opgroeien en iedereen dezelfde kansen heeft. Waar je er als overheid bent voor mensen die dat het hardst nodig hebben.

Zoals voor de ouderen; die groep groeit de komende decennia sterk. In 2040 is een kwart van de Helmondse bevolking 65 jaar of ouder. Uit een GGD-monitor blijkt dat ongeveer 20% van deze doelgroep kwetsbaar is en/of eenzaam, een doel mist in het leven, weinig eigen regie ervaart en het moeilijk vindt om hulp te vragen. De zorgvraag van deze groep stijgt daardoor sterk. Op allerlei manieren proberen we daar ondersteuning aan te geven. Via de Sociale Teams Helmond, via een aanpak van valpreventie en bijvoorbeeld via het project ‘Praten over Later’ dat bedoeld is om ouderen te stimuleren zelf de regie te pakken; door het opbouwen van een sociaal netwerk en het tijdig zorgen voor passende huisvesting. En we gaan door met de financiering van het Netwerk Aandacht voor Ouderen, waar vele organisaties samenwerken om tot een werkelijk integraal ouderenbeleid te komen.

Ook de komende jaren blijven we aandacht houden voor een adequaat vangnet voor alle inwoners. In 2024 actualiseren we het Beleidsplan Armoede en Schulden, met daarin meer nadruk op preventie. We gaan door met het verhogen van de inkomensgrens voor minimaregelingen, waardoor meer mensen daarvan gebruik kunnen maken. Ervaringsdeskundigheid willen we inzetten bij het tegengaan of voorkomen van uitsluiting door (generatie)armoede; ook dat is een uiting van een andere overheid die haar dienstverlening beter laat aansluiten bij wat inwoners werkelijk nodig hebben.

We hopen in 2024 de knoop door te hakken over de aangekondigde Helmondpas; verschillende varianten worden op dit moment uitgewerkt. Verder geven we gevolg aan de raadsmotie om de huidige regeling voor vergoeding van dierenartskosten te verruimen, zodat inwoners met een laag inkomen toch een huisdier kunnen houden.

In 2024 starten we met het gebiedsgerichte meerjarenprogramma jeugd, dat ervoor moet zorgen dat het jeugdpreventie-aanbod beter aansluit bij de behoefte. Daarnaast hopen we volgend jaar de rijksmiddelen te hebben gekregen om in Helmond het programma ‘Preventie met Gezag’ uit te voeren, onder andere bedoeld om te voorkomen dat jongeren op het criminele pad raken.
Verder gaan we flink investeren in toekomstbestendige schoolgebouwen, zoals een nieuw gebouw voor Jan van Brabant College.
Op het gebied van inclusie richten we ons op de uitvoering van de Antidiscriminatie-agenda, van het actieplan VN-verdrag Handicap en van het regenboogbeleid.

Het terugbrengen van gezondheidsverschillen doen we op allerlei manieren. We proberen de basisvaardigheden te verhogen en gaan door met de uitvoering van het Lokaal Preventieakkoord. Binnen de wijkontwikkelingsplannen besteden we veel aandacht aan gezondheid. Belangrijk vinden we de samenwerking tussen zorgpartijen binnen het ‘Gezond en Actief Leven Akkoord’.

Qua sportbeleving wordt onze stad verrijkt met een nieuw zwembad, met sport- en beleefcampus De Braak (inclusief een aantrekkelijke buitenruimte) en met de vervanging van verschillende sportvelden. In 2024 willen we bovendien via een quick scan inzicht krijgen in mogelijke knelpunten bij geprivatiseerde sportaccommodaties.

Duurzaam en leefbaar
Er komen 15.000 nieuwe woningen bij. Dat vraagt uitbreiding van veel voorzieningen en maakt een mobiliteitstransitie noodzakelijk. Een transitie die bovenal duurzaam moet zijn, om zo de leefbaarheid in de stad te vergroten. We werken toe naar een klimaatneutrale en klimaatbestendige stad. We investeren niet alleen in nieuwe ontwikkelingen maar zeker ook in bestaande wijken.

Twee belangrijke visies worden in 2024 aan de raad voorgelegd: de omgevingsvisie en de woonvisie. De omgevingsvisie is hét kaderstellende document voor ontwikkelingen in het fysieke domein. De woonvisie geeft de contouren van het woonbeleid voor de komende jaren.

Ook in 2024 blijven we vaart maken met woningbouw. De vraag naar woningen is immers nog steeds groot in onze regio en in onze stad. Houtsdonk, Stationskwartier en Brainport Smart District zijn de grote nieuwe ontwikkellocaties. Daarnaast bouwen we af waar we aan begonnen zijn en versterken we via woningbouw onze bestaande wijken.
Tegelijkertijd zien we dat de woningmarkt (landelijk) in zwaar weer verkeert. We trekken alles uit de kast om de bouw in Helmond aan de gang te houden. Zo werken we een plan uit voor een Helmonds Woonfonds om bouwinitiatieven vooruit te helpen. Daarnaast maken we de reserve volkshuisvesting structureel. Hieruit worden tal van kosten gedekt, bijvoorbeeld voor projecten die bijdragen aan de realisatie van sociale huurwoningen van corporaties, maar ook de deelname aan WoonST en Wonen boven winkels. We gebruiken de reserve ook om senioren te helpen doorstromen op de woningmarkt.

De wijkontwikkeling blijft een andere grote prioriteit. In Helmond-West en de Annawijk zitten we in de afrondende fase en dat geldt ook voor de Weverspoort. De aanpak van de Leonardusbuurt gaat volop door en we starten met de uitvoering van het wijkontwikkelingsplan Helmond Noord en met diverse projecten in Helmond Oost. Het plan voor Rijpelberg gaat in 2024 naar de gemeenteraad.
En de vergroening en verlevendiging van het centrum krijgt een vervolg. Zo wordt de Stadse Aa steeds meer zichtbaar in het hart van onze stad.

Samen met Eindhoven werken we aan het klimaatcontract, dat binnenkort aan de Europese Unie wordt voorgelegd. Met hoge ambities: in 2030 willen we klimaatneutraal zijn. Dat lukt alleen met een plan dat gedragen wordt door de samenleving; de dialoog loopt volop.
Ook bij duurzaamheid geldt: iedereen moet mee kunnen doen! Daarom proberen we op allerlei manier ‘energie-armoede’ tegen te gaan en ook mensen die het minder breed hebben te helpen om duurzamer te wonen en leven.
Vergroening levert een belangrijke bijdrage aan een meer duurzame stad. Via de stimuleringsregeling landschap zorgen we voor meer groen aan de randen van onze stad. Dat versterkt de klimaatadaptatie, zorgt voor minder hittestress en een betere biodiversiteit.

De nieuwe mobiliteitsvisie is aangeboden aan de gemeenteraad. Ruim baan voor lopen, fietsen en het openbaar vervoer en een minder dominante positie van de auto. Uitvoering van de visie kan alleen sámen: met inwoners, bedrijven, organisaties en medeoverheden. Ook de investeringen kan de gemeente niet alleen dragen. De gemeente moet slim programmeren, werk met werk maken en actief op zoek gaan naar externe financiering. In 2024 en 2025 doen we zelf de eerste stortingen in een mobiliteitsfonds. Leidraad voor de uitvoering van de visie wordt het nog op te stellen Meerjaren Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.

We hechten veel waarde aan een verzorgde, openbare ruimte. Daarom herstellen we in 2024 het achterstallig onderhoud van een aantal wegen. We gaan vanaf 2024 meer bomen planten, groenvakken opwaarderen en de overlast van piekbuien beperken door hemelwater anders (ter plekke) af te voeren. En diftar (afval betalen naar rato van het aanbod) wordt verder uitgerold voor mensen die in hoogbouw wonen.

Een leefbare stad is ook een veilige stad. Enkele jaren geleden is besloten om daarin flink te investeren, naar aanleiding van het zogeheten Galan-rapport. We zitten op koers en hebben ons veiligheidsbeleid flink geprofessionaliseerd. Onze informatiepositie is steviger geworden, er lopen meer Boa’s op straat en de acties tegen de georganiseerde, ondermijnende criminaliteit zijn geïntensiveerd. Maar we gaan door, want criminaliteit is een hardnekkig probleem. Prioriteit krijgt de terugdringing van ondermijning, jongeren weerbaarder maken tegen criminaliteit (Preventie met Gezag) en preventieve maatregelen tegen gedigitaliseerde criminaliteit; vooral gericht op kwetsbare groepen. En ook de in 2023 gestarte, intensievere ondersteuning van buurtpreventie krijgt in 2024 een vervolg.

Economisch vitaal en aantrekkelijk
Een vitale economie en een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Zodat we de mogelijkheden hebben om de brede welvaart van onze inwoners te versterken. Dat vraagt een duurzame, flexibele en inclusieve arbeidsmarkt en sterke ‘topsectoren’. En een aantrekkelijk cultureel klimaat met voldoende recreatieve activiteiten en voorzieningen. Ook dát is onderdeel van de schaalsprong die we als stad gaan maken.

De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt willen we verbeteren en onze dienstverlening aan ondernemers versterken. Een laagdrempelige en ontschotte toegang tot dienstverlening rondom werk gaat daarbij helpen: er komt één loket, het Regionaal Werkcentrum voor werkenden, werkzoekenden en werkgevers. De bestaande dienstverlening krijgt daarin een plek.
In 2024 creëren we een sluitende aanpak gericht op jongeren die de overstap van school naar werk of van school naar een vervolgopleiding niet zelfstandig kunnen maken. En we gaan in de regio een strategie bedenken om meer talent te vinden dat gaat werken aan klimaatadaptatie, de circulaire economie en de energietransitie.
Al deze activiteiten vinden plaats onder de paraplu van het opgestelde regionaal arbeidsmarktplan. Dit plan krijgt een jaarlijks uitvoeringsprogramma, waarbij de triple helix samenwerking sturend is; Helmond vervult daarin de rol van centrumgemeente.

Onze topsectoren automotive en food tech krijgen in 2024 nieuwe impulsen. Binnen Food Tech Brainport wordt de samenwerking tussen bedrijven intensiever gemaakt, onder andere door meer faciliteiten te delen en door innovatieclusters te creëren. Voor de automotive campus moet eind 2024 de nieuwe structuur gereed zijn, in samenspraak met mede-eigenaren provincie en Bouwbedrijf Van de Ven. Voor stedelijke werkmilieus creëren we ruimte in het centrum en in het Stationskwartier. En de slimme maakindustrie blijven we ondersteunen in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, onderwijs, Brainport Development en Innovatiehuis De Peel.

We zijn al volop bezig met onderzoeken voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Varenschut-Noord en binnenkort hopen we samen met de regio tot een locatiekeuze te komen voor het nieuwe regionaal bedrijventerrein. Verder maken we een visie op onze bedrijventerreinen, met nauwe betrokkenheid van de Stichting Bedrijventerreinen Helmond. We trekken daar meer geld voor uit. Herstructurering en toewijzingsbeleid zijn zeker onderdeel van de nieuwe plannen en natuurlijk de stappen die we - ook op bedrijventerreinen - kunnen zetten richting een meer duurzame en circulaire economie.
De vastgestelde economische visie en detailhandelsvisie voeren we uit en binnenkort leggen we een nieuwe horecavisie voor aan de raad.

We maken ons grote zorgen over de netwerkcongestie, want dat kan een rem geven op de economische ontwikkeling van Helmond en regio. De structurele oplossing ligt bij de uitbreiding van de capaciteit van het netwerk, maar we zoeken tegelijkertijd naar lokale oplossingen zoals een smart energy hub.

Culturele en recreatieve voorzieningen zijn van grote toegevoegde waarde voor een aantrekkelijke stad die bovendien flink groeit. Daarom willen we het ambitieniveau opschroeven. Dat is niet alleen van belang voor de levendigheid in de stad, maar ook voor de sociale samenhang. De nieuwe cultuurvisie legt daarvoor de basis; de voorbereiding is gestart en in de eerste helft van 2024 kan de raad zich daarover buigen. Ook willen we meer investeren in het aanbod van evenementen; stapsgewijs groeien we naar een niveau dat past bij een stad als Helmond. Vooruitlopend daarop trekken we extra geld uit om organisatoren te helpen bij de stijgende kosten en extra ondersteuning te bieden. En op basis van de vastgestelde Erfgoedvisie gaan we ons waardevol erfgoed beter beschermen.
De verzelfstandiging van het Speelhuis wordt gerealiseerd en we bekijken op welke manier we als gemeente ondersteuning kunnen geven aan de verdere ontwikkeling van het Annatheater en het HomeComputerMuseum. Ook hakken we komend jaar knopen door over mogelijke aanpassingen van de Kunsthal, onderdeel van ons museum.

Bestuur en organisatie
Een actieve, betrouwbare en dienstbare overheid. Makkelijk benaderbaar, luisterend en die doet wat nodig is. We hebben al belangrijke stappen in die richting gezet, maar we zijn er nog niet. Niet voor niets noemen we het ook ‘andere overheid’: dat laat zien dat er nog een verdere verandering nodig is.

In het sociaal domein hebben we via de ‘Helmond-Aanpak’ al een concrete invulling gegeven aan de andere overheid. Die aanpak staat voor een nieuwe manier van (samen)werken met 21 organisaties op het terrein van wonen, inkomen, welzijn en zorg. De vraag van de inwoner staat centraal; niet ons aanbod en niet onze systemen. De ervaring die we hier opdoen, gebruiken we om onze gemeente-brede dienstverlening en communicatie verder te verbeteren.
In 2024 richten we ons in het bijzonder op de versterking van het participatiebeleid (op basis van het beleidskader dat de raad binnenkort behandelt) en van het wijkgericht werken. Want juist op deze terreinen kunnen we de nabijheid als gemeente merkbaar maken voor onze inwoners. Voor grote participatietrajecten worden startnotities gemaakt die we aan de raad voorleggen.
In 2024 gaan we de opgedane ervaringen met andere overheid vertalen naar een meerjarige aanpak.

Het belang van samenwerking op regionaal en nationaal niveau is, met onze ambities rondom de schaalsprong, evident. We draaien volop mee in netwerken als BrabantsStad en de 40 (middel)grote steden, en natuurlijk in Brainport, Metropoolregio Eindhoven, Stedelijk Gebied Eindhoven en De Peel. Met name de samenwerking in laatstgenoemd verband wordt intensiever.
Er komt een nieuwe aanpak voor het ‘vermarkten’ van de stad, waarin ook helder wordt wie daarin welke rol vervult (naast gemeente bijvoorbeeld ook Visit Helmond, Centrummanagement en Land van de Peel).

In 2024 openen we het nieuwe hart van onze dienstverlening: het Huis voor de Stad. Een open en transparant gebouw, waar we inwoners op een warme en persoonlijke manier welkom heten en verder helpen. We gaan volop door met de ontwikkeling van onze dienstverlening: zonder poespas, toegankelijk, bereikbaar, persoonlijk en duidelijk. Dienstverlening loopt via verschillende kanalen en die gaan we beter op elkaar laten aansluiten: inwoners moeten een naadloze ‘klantreis’ ervaren.

Ten slotte onze organisatie: we zijn trots op de resultaten die onze medewerkers de afgelopen jaren hebben geboekt; in een tijd waarin de druk extra hoog was door onder andere corona, de energiecrisis en de vluchtelingenopvang. We willen ervoor zorgen dat de organisatie meegroeit met de uitdagingen die er in de stad liggen. De invulling van de in 2023 toegevoegde formatieplaatsen loopt volop. Daarnaast passen we onze organisatie op enkele onderdelen aan, waardoor we onder andere de bedrijfsvoering en het integraal werken versterken. Ook hebben we ervaren dat een manager aan niet meer dan 20 tot 30 medewerkers leiding zou moeten geven en dat vraagt aanpassingen in onze organisatiestructuur.
We willen graag dat de ambtelijke organisatie een meer divers karakter krijgt; op dit moment loopt er een onderzoek om te bekijken hoe we dat voor elkaar krijgen. We hopen begin 2024 tot concrete acties te komen.

Behandelprocedure
De bestuurlijke behandelprocedure van de Programmabegroting 2024-2027 is als volgt:
·             College van burgemeester en wethouders                    26 september 2023
·             Raad (Algemene beschouwingen en vaststelling)         07 november 2023

Nieuwe indeling begroting en autorisatie
De raad heeft 23 mei jl. besloten tot een nieuwe indeling van de begroting. In deze begroting zijn we overgegaan van dertien naar vier inhoudelijke programma’s. Deze programma’s: ‘Meedoen, rondkomen, vooruitkomen (1), Duurzaam en leefbaar (2), Economisch vitaal en aantrekkelijk (3) en Bestuur en organisatie (4) zijn uitgewerkt, naar de door u vastgestelde thema’s en bijbehorend format.

Brede welvaart (Ambitie 2040)
De nieuwe programma-indeling is voor iedereen wennen, maar hiermee verkrijgen we een betere integrale aansluiting en sturing met onze doelen op lange termijn.

Autorisatie
Met het terugbrengen van het aantal programma’s zijn nieuwe afspraken gemaakt om het budgetrecht van de raad vorm te geven. Dit om ervoor te zorgen dat enerzijds uw raad voldoende controle kan houden over het doen van uitgaven en anderzijds het college de mogelijkheid heeft om binnen afgesproken grenzen met budgetten te schuiven wanneer daar aanleiding toe is.
Volgens de nieuwe spelregel mag het college tot maximaal € 500.000 schuiven met budgetten binnen een programma (zowel binnen als tussen thema’s). Uitgangspunt is dat dit niet ten koste mag gaan van een inhoudelijke ambitie. De raad kan het college hierop te allen tijde bevragen.
Boven deze grens van € 500.000 zal er een begrotingswijziging worden gemaakt. Deze spelregel gaan wij met u na een jaar evalueren. Een verschuiving van budgetten tussen programma’s gebeurt altijd via een begrotingswijziging. Naast de hiervoor genoemde spelregel geldt onverkort de plicht om de raad tijdig te informeren over politiek gevoelige zaken.

P&C-cyclus
Bij de jaarverantwoording legt het college verantwoording af aan de raad over de uitvoering (zijnde de besteding van de budgetten en de bereikte resultaten) van het betreffende programma. Tussentijds wordt hierover gerapporteerd door middel van bestuursrapportages (Beraps).



Portefeuilleverdeling

Burgemeester Elly Blanksma
Openbare Orde & Veiligheid, Integriteit, Bestuurs- en Juridische Zaken en Kabinet & Protocol,
Handhaving (coördinatie) en Participatie (coördinatie).

Wethouder Cathalijne Dortmans
Jeugd, Onderwijs, Gezondheid, Brede welvaart/ Global Goals, Programma Andere Overheid, Preventie, Inburgering, 'Ruimte om te leven', Wijkwethouder Mierlo-Hout.

Wethouder Erik de Vries
Sociale Zaken, Armoedebeleid, Centrumontwikkeling, Schulddienstverlening, Participatiewet, Horeca, Vergunningen en Handhaving, Wijkwethouder Binnenstad en Centrum.

Wethouder Gaby van den Waardenburg
Stedelijke Ontwikkeling, Wonen en grondzaken, Schaalsprong Brainport, Ruimtelijke ordening, Omgevingswet, Vastgoed, Straatnamencommissie, Wijkwethouder Dierdonk en Helmond-Noord.

Wethouder Harrie van Dijk
Sport, WMO, Inclusie, Personeel en organisatie, Huis voor de Stad, De Braak, Wijkaccommodaties, Wijkwethouderschap (coördinatie), Antidiscriminatie en diversiteit, Wonen en zorg, Burgerzaken, Wijkwethouder Helmond-West en Brandevoort.

Wethouder Marita van Lierop
Cultuur, Evenementen, Ouderenbeleid, Vrijwilligers en mantelzorgers, Stadsmarketing, Public Affairs, Toerisme en recreatie, Monumenten, Dierenwelzijn, Afval, Wijkwethouder Rijpelberg en Helmond-Oost.

Wethouder Martijn de Kort
Economie, Arbeidsmarkt, Innovatie, Financiën (inclusief inkoop), Automotive Campus, Arbeidsmigranten, Digitalisering, Glasvezelnetwerk, Regionale samenwerking, Deelnemingen, Wijkwethouder Stiphout/ Warande.

Wethouder Arno Bonte
Duurzaamheid, Klimaatadaptatie, Mobiliteit, Energietransitie, Milieu, Openbare ruimte, Natuur en water, Brainport Smart District, Wijkwethouder Brouwhuis.

Gemeentesecretaris Erik de Ruiter

Algemeen directeur ambtelijke organisatie, Secretaris college van burgemeester en wethouders

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 17:55:56 met de export van 06/10/2025 17:48:01