Verplichte paragrafen

Lokale heffingen

Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente is op grond van de Gemeentewet en Invorderingswet bevoegd om kwijtschelding van gemeentelijke heffingen te verlenen. In Helmond zijn ook voor 2024 alleen de onroerende zaakbelasting, de rioolheffing en afvalstoffenheffing in de kwijtschelding betrokken.
De gemeente Helmond maakt maximaal gebruik van de geboden beleidsvrijheid. Zo kent de gemeente Helmond al jaren het beleid om de kosten van bestaan te stellen op maximaal 100% van de bijstandsnorm (de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 stelt de norm op 90% van de bijstandsnorm). Daarnaast is gebruik gemaakt van de mogelijkheid om kwijtschelding aan kleine ondernemers te verlenen voor gemeentelijke privé-belastingen. Nieuw is tenslotte de verruiming van de vermogensnorm, waardoor afwijzing van kwijtschelding op een kleine buffer om tegenvallers op te vangen niet meer zo vaak voorkomt.
Ongewijzigd is de mogelijkheid voor kwijtscheldingsgerechtigden om via geautomatiseerde toetsing bij het Inlichtingenbureau kwijtschelding toegewezen te krijgen. De gemeente maakt van deze mogelijkheid gebruik, wat zowel voor de inwoner als voor de gemeente onnodige administratieve lasten voorkomt of zoveel mogelijk beperkt.
Het gemeentelijke kwijtscheldingsbeleid is vastgelegd in de “Verordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen” en de “Leidraad invordering gemeentelijke belastingen”.

Toename aandeel no-cure-no-pay-bureaus bij ingediende bezwaarschriften
Al enige jaren is (ook landelijk) een toename te zien van het aandeel bezwaarschriften, dat namens belastingschuldigen wordt ingediend door no-cure-no-pay-bureaus (NCNP). Natuurlijk is het prima dat inwoners en bedrijven zich laten ondersteunen door gespecialiseerde partijen bij de indiening van een bezwaarschrift, maar inmiddels is de massaliteit enorm toegenomen. Een door een NCNP-bureau ingediend bezwaarschrift is standaard voorzien van een verzoek om proceskostenvergoeding. Het bedrag dat daarmee is gemoeid is een veelvoud van de daadwerkelijke vermindering van de aanslag, vaak wel het 20-voudige of meer.
De vergoedingen die jaarlijks uitgekeerd moeten worden aan deze NCNP-bureaus zijn inmiddels al opgelopen tot ruim boven de € 200.000. Ook de VNG heeft hier inmiddels aandacht voor gevraagd bij de landelijke politiek, waarbij de staatssecretaris van Financiën heeft aangekondigd met een pakket maatregelen te komen, die nog in 2024 ingevoerd moeten worden. Op dit moment is nog onduidelijk wat de gevolgen van de val van het kabinet hiervoor zullen zijn.
Middels de reguliere P&C-producten houden wij u op de hoogte van de verwachte kosten.
Ontwikkelingen WOZ
- Samenhangende Objecten Registratie
De Samenhangende Objectenregistratie (SOR) – Richtlijn 2025 wordt een landelijk uniforme registratie met daarin basisgegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid.
De verschillende bestaande basisregistraties (waaronder BGT, BAG en WOZ) vertonen tot nu toe weinig samenhang. De registraties zijn op verschillende momenten en gescheiden van elkaar ontstaan en dat heeft ertoe geleid dat gegevens over (nagenoeg) hetzelfde object (zoals gebouwen, wegen of openbare ruimten) verspreid zijn geraakt over verschillende registraties met elk hun eigen inhoud, processen om gegevens bij te houden en ICT-systemen.

Met de SOR wordt beoogd om meer samenhang aan te brengen tussen de verschillende objecttypen en de eigenschappen die daarover worden bijgehouden. Hiermee kunnen bijhoudingsprocessen worden vereenvoudigd, de informatievoorziening flexibeler worden opgezet en de wensen van gebruikers om meer samenhangende informatie worden ingewilligd.

- Informatiemodel WOZ
Het Informatiemodel WOZ (IMWOZ) geeft de volledige inhoudelijke beschrijving van de WOZ-administratie. Het IMWOZ-model vormt de vervanging van de Catalogus WOZ, de Catalogus WOZ-gegevens voor afnemers en het Gegevenswoordenboek WOZ.
In het IMWOZ-model worden diverse wijzigingen gedefinieerd. Het in één keer doorvoeren van alle wijzigingen is een te grote operatie. Daarom zal de invoering fasegewijs plaatsvinden, waarbij steeds een wijziging wordt opgepakt, die de meeste urgentie heeft en/of die het beste aansluit op andere ontwikkelingen in de WOZ-administratie.

  • Fase 1:   Wijziging modellering van belanghebbende niet-woningen (start 2023);
  • Fase 2a:   Wijziging tot uniformering WOZ-objecten (Aanpassen codering type WOZ object, toevoegen attribuut ‘functie’, ‘aanduiding repeterend’ en ‘aanduiding in aanbouw’);
  • Fase 2b:   Wijziging tot uniformering WOZ-deelobjecten (Aanpassen codering type WOZ deelobject, toevoegen attribuut ‘materiaalcode deelobject’ en ‘aanduiding in aanbouw deelobject);
  • Fase 3:   Aanbrengen van onderscheid tussen fysieke deelobjecten en taxatiekenmerken.
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 17:55:56 met de export van 06/10/2025 17:48:01