Onroerende zaakbelastingen
Voor 2024 is uitgegaan van een totaalopbrengst, gebaseerd op de OZB opbrengsten over 2023 plus de gevolgen van areaaluitbreidingen en indexering.
Het inflatiecorrectiepercentage voor belastingtarieven voor 2024 is conform de CPB index 12%. Bij de indexatie voor 2024 wordt in de tariefberekening echter uitgegaan van de voorgestelde 7,0%.
De waardeontwikkeling van de onroerende zaken als gevolg van de jaarlijkse herwaardering wordt gecompenseerd in de tarieven voor het jaar 2024 volgens de afgesproken systematiek.
Voor de woningen is er sprake van een stijging van de gemiddelde waarde met 3,0%. Dat wordt gecorrigeerd door het tarief evenredig te verlagen. Het effect van de waardestijging wordt daardoor dan ook helemaal ongedaan gemaakt. Wel wordt in de tariefberekening de eerder genoemde indexering van 7% toegepast, waardoor dat ook de gemiddelde stijging is van de OZB-aanslag.
Bij de niet-woningen is sprake van een stijging van de WOZ-waarden met gemiddeld 1% en geldt dezelfde systematiek als bij de woningen.
Afvalstoffenheffing
De kosten van de afvalinzameling zijn het afgelopen jaar verder gestegen. In hoofdstuk 4.2.6 (Beheer en onderhoud) staat een nadere toelichting van de externe ontwikkelingen die een effect hebben op de (stijging van de) kosten.
Voor de afvalstoffenheffing geldt, naast het beginsel van 100% kostendekking, het principe “de vervuiler betaalt”. Doordat gebleken is dat het scheidingsgedrag in de gemeente Helmond flink achter bleef bij de landelijke cijfers, is vanaf 2021 gekozen voor een andere heffingssystematiek.
Deze systematiek gaat uit van een basisafvalstoffenheffing, die bestaat uit een vast bedrag (vastrecht). Dit vastrecht zal vanaf 2024 ook bij percelen die gebruik maken van inzameling via verzamelcontainers in rekening worden gebracht.
Boven op het vastrecht zal per werkelijke lediging betaald moeten worden, waarbij een verschillend tarief voor een 140 liter container, een 240 liter container en de aanbieding van een zak bij een verzamelcontainer wordt gehanteerd. Dit geldt uitsluitend voor het restafval, waarmee we het beter scheiden van afval stimuleren. Het geraamde gemiddeld aantal ledigingen wordt op grond van de ervaringscijfers bijgesteld naar 7 ledigingen voor de 140 liter containers en 10 ledigingen voor de 240 liter containers. Ten opzichte van het belastingjaar 2023 zal het verwachte meest voorkomende tarief stijgen met 8,4% naar € 272,87 op jaarbasis per perceel met een 140 liter container. Het rekenvoorbeeld betreft het vastrecht en het gemiddeld 7 x aanbieden van de container. Nieuw is dus de werkwijze, waarbij ook bij verzamelcontainers voortaan per aangeboden zak moet worden betaald, wat zal worden geregistreerd via een pasjessysteem.
(bedragen x € 1.000) | ||
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing | (in €) | (in%) |
|---|---|---|
Kosten taakveld afval | 9.563 | 78% |
Overige inkomsten taakveld excl. heffingen | -1.650 | -13% |
Netto kosten taakveld | 7.913 | 65% |
Toe te rekenen kosten | ||
Kwijtschelding | 849 | 7% |
Handhaving | 112 | 1% |
Heffing en invordering belastingen | 427 | 3% |
Toe te rekenen BTW | 1.409 | 12% |
Overhead | 435 | 4% |
Blink Reiniging | 1.099 | 9% |
Totale kosten | 12.244 | 100% |
Opbrengst heffingen | 12.244 | 100% |
Rioolheffing
De rioolheffing is een bestemmingsheffing. Dit betekent dat de kosten die noodzakelijk zijn voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen voor het beheer van hemelwater en grondwater betaald worden van de rioolheffing. In het Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) is het meerjarig tarievenbeleid vastgelegd. Het huidige GRP geldt voor de periode 2024-2027, waarin ook de kostenonderbouwing is opgenomen. Vanuit de opzet van de kostentoerekening blijkt dat de kosten niet noemenswaardig afwijken van het voorgaande jaar; het tarief stijgt met 0,45% naar € 187,80. Hiermee blijft Helmond op het maximaal toegestane niveau van 100% kostendekking.
Helmond kent twee categorieën voor de tarieven, namelijk een basistarief dat behoort bij een waterverbruik van minder dan 1.200 m³ en een aantal (degressieve) tarieven gebaseerd op een waterverbruik van meer dan 1.200 m³.
(bedragen x € 1.000) | ||
Kostendekkendheid Rioolheffing | (in €) | (in%) |
|---|---|---|
Kosten taakveld Riolering | 5.971 | 66% |
Dotatie aan voorziening riolering | -2.384 | -26% |
Netto kosten product | 3.587 | 40% |
Toe te rekenen kosten | ||
Kwijtschelding | 583 | 6% |
Reinigingskosten | 0 | 0% |
Heffing en invordering belastingen | 11 | 0% |
Toe te rekenen BTW | 1.817 | 20% |
Overhead | 446 | 5% |
Waterlopen | 180 | 2% |
Totale kosten * | 9.008 | 100% |
Opbrengst heffingen | 9.008 | 100% |
*Totale kosten zijn inclusief de dotatie aan de spaarvoorziening voor toekomstige investeringen
Hondenbelasting
Voor het houden van een hond binnen de gemeente heffen we hondenbelasting. Deze algemene belasting wordt ingezet voor de bestrijding van de gevolgen van hondenoverlast. Alleen de perceptiekosten van de heffing van hondenbelasting worden hierop in mindering gebracht. In de gemeente worden per 1 januari 2023 ruim 8.900 honden gehouden. Controle op het hondenbezit wordt uitgevoerd door een externe dienstverlener. De tarieven stijgen met 7% t.o.v. 2023.
Parkeerbelasting, naheffingen
De parkeertarieven worden voor 2024 door de systematiek van tweejaarlijkse indexering niet verhoogd. Het standaard uurtarief blijft € 2,35.
Als op aangewezen plaatsen voor betaald parkeren de parkeerbelasting niet wordt betaald, kan hiervoor een naheffingsaanslag worden opgelegd. Met ingang van 2020 worden controles uitgevoerd met behulp van een scanauto, wat een beter betaalgedrag moet stimuleren door beter toezicht.
De opbrengsten uit naheffingen mogen de kosten van parkeercontroles niet overschrijden. Daarom is hieronder een tabel opgenomen waarin we de mate van kostendekkendheid weergeven.
(bedragen x € 1.000) | ||
Kostendekkendheid naheffingen parkeren | (in €) | (in%) |
|---|---|---|
Toe te rekenen kosten | ||
Uitvoeringskosten externe controleurs | 246 | 48% |
Heffing en invordering belastingen | 122 | 24% |
Kosten personeel parkeren / ondersteuning | 39 | 7% |
Overhead | 81 | 16% |
Kosten invordering buitenlandse kentekens | 25 | 5% |
Totale kosten | 513 | 100% |
Opbrengst Naheffingen | 513 | 100% |
Het tarief voor de naheffingsaanslag wordt voor 2024 met € 5,80 verhoogd naar € 65,80.
Overigens is er een wettelijk maximumtarief voor de kosten van een naheffingsaanslag door de minister van BZK vastgesteld. Voor het jaar 2024 is dat maximum € 76,70.Hiermee blijft het tarief ruim onder dit bedrag.
Precariobelasting
Deze belasting wordt geheven voor het hebben of plaatsen van voorwerpen op of boven gemeentegrond. Deze belasting geldt als algemeen dekkingsmiddel. Gebleken is dat de precariobelasting tot wisselende opbrengsten kan leiden; de mate van gebruik van de openbare ruimte is moeilijk te voorspellen. Het merendeel van de inkomsten uit precariobelasting is afkomstig van het gebruik van gemeentegrond voor terrassen, uitstallingen, bouwplaatsen en standplaatsen. Daarnaast wordt op grond van overeenkomsten ook betaald voor het gebruik van gemeentegrond door brandstofpompen, die gebruik maken van de openbare ruimte.
Via regelmatige controles wordt het gebruik van gemeentegrond gevolgd, waarna bij constatering van belastbare feiten een aanslag precariobelasting volgt.
In de afgelopen jaren is de precariobelasting voor een belangrijk deel niet opgelegd, om zwaar door de coronacrisis getroffen sectoren, met name de horeca en detailhandel te ontzien. Dit betrof vooral de precariobelasting voor terrassen en uitstallingen.
Bij de opstelling van de begroting 2024 is er vanuit gegaan, dat de heffing weer net als vóór de corona- en inkomenscrisis zal worden opgelegd.
Toeristenbelasting
Vanaf 2017 kent de gemeente Helmond toeristenbelasting. Het betreft een belasting voor accommodaties die tegen betaling verblijfsmogelijkheden aanbieden aan (zakelijke) toeristen. Het standaardtarief is vastgesteld op € 1,50 per persoon per nacht voor deze accommodaties, waarmee het bedrag gelijk blijft aan het voorgaande jaar. Er gelden vrijstellingen voor onder andere arbeidsmigranten, verblijf in zorginstellingen en de scouting.
De opbrengsten worden gebruikt voor de verdere versterking van de toeristische en recreatieve aantrekkingskracht van Helmond.
Het aantal overnachtingen in Helmond is weer gestegen en ligt inmiddels weer boven het niveau van 2019 (vóór de Corona-crisis).
Marktgelden
Bij de tarieven voor marktgelden is ook voor 2024 gekozen voor de algemene indexering van 7,0%. De promotiegelden worden uitsluitend voor de zaterdagmarkt opgelegd. Ook dit tarief is geïndexeerd met bovenstaand percentage. Dit bedrag wordt door de gemeente geïncasseerd voor de marktreclamecommissie.
Verder wordt er gewerkt met geprivatiseerde markten, waarbij wel marktgelden in rekening worden gebracht. Die worden vervolgens uitgekeerd aan de organisatoren van de betreffende markten, die ook de lasten ervan dragen. Het gaat daarbij uitsluitend om de kleinere markten.
Ondernemersfonds: reclamebelasting en opslag OZB niet-woningen
De tarieven voor reclamebelasting worden jaarlijks aangepast bij het opstellen van de begroting voor het volgende jaar. We kijken daarbij naar de kosten die verbonden zijn aan het activiteitenprogramma van het centrummanagement en de winkelboulevard aan de Engelseweg, verhoogd met de perceptiekosten van de gemeente, die samenhangen met deze heffing. De tarieven voor de reclamebelasting worden voor 2024 verhoogd met de indexering van 7,0%. De activiteiten van de winkelboulevard aan de Engelseweg zijn opgenomen in het programma van de Stichting Bedrijventerreinen. Deze stichting zorgt ook voor een aparte administratie van kosten en opbrengsten.
Sinds 2013 is een gemeentebreed Ondernemersfonds opgericht, waaruit allerlei activiteiten ter bevordering van het ondernemersklimaat in de stad kunnen worden gefinancierd. Dit is een initiatief van de gezamenlijke ondernemersverenigingen, namelijk: de Stichting Centrummanagement en de Stichting Bedrijventerreinen en Wijkmanagement Helmond (de federatie van buurt- en wijkwinkelcentra), die het gemeentebestuur hier nadrukkelijk om gevraagd hebben. Het gaat hier om een opslag op de al bestaande onroerendezaakbelasting, die alle niet-woningen over de gehele stad aangaat. De extra OZB-inkomsten (ongeveer 8% van de totale OZB-inkomsten van niet-woningen) worden als subsidie verstrekt aan de Stichting Ondernemersfonds. Deze zorgt voor de verdeling van de gelden via zogenaamde trekkingsrechten over alle partijen.
Leges
Voor de Legesverordening moet het uitgangspunt van maximaal kostendekkende tarieven nauwlettend in de gaten worden gehouden. Overschrijding hiervan leidt tot onnodige risico’s voor de gemeente. Wel is kruissubsidiëring mogelijk waarbij een onderdekking op het ene product uit de legesverordening mag worden gecompenseerd met een surplus aan inkomsten op een ander product.
De transitie naar een nieuwe Omgevingswet treedt per 1 januari 2024 in werking en leidt tot een volledig nieuwe Legesverordening, gebaseerd op de nieuwe modelverordening van de VNG.
De indeling is verandert in drie hoofdstukken in plaats van voorheen Titels verder wijzigt met name hoofdstuk 2 “Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet” drastisch.
Van rijkswege zijn maximumtarieven voor een aantal producten ingevoerd, zoals voor onder andere reisdocumenten en rijbewijzen. De gemeente Helmond hanteert deze maximumtarieven. De gemeente Helmond maakt gebruik van een geautomatiseerd systeem - Kostendekkendheid.nl - om de mate van kostendekkendheid van de leges in beeld te brengen. De uitkomsten hiervan zijn verwerkt in de onderstaande tabel.
(bedragen x € 1.000) | |||||
Legesverordening | Taakveld | Overhead | Totale lasten | Totale opbrengsten | Kosten-dekkend |
|---|---|---|---|---|---|
€ 1.494 | € 536 | € 2.030 | € 1.901 | 93,62% | |
Kostendekking hoofdstuk 1 | |||||
(o.a. reisdoc./rijbewijzen) | |||||
Kostendekking hoofdstuk 2 | € 1.891 | € 1.446 | € 3.337 | € 3.327 | 99,72% |
(o.a. omgevingsvergunning) | |||||
Kostendekking hoofdstuk 3 | € 52 | € 43 | € 95 | € 50 | 52,36% |
(o.a. horeca/evenementen) | |||||
Kostendekking totale tarieventabel | € 3.436 | € 2.026 | € 5.462 | € 5.278 | 96,63% |
Voor een verdere uitwerking verwijzen we naar de legesverordening 2024 met bijbehorende tarieventabel.
