De beschikbare ruimte gebruiken we om beleidsintensiveringen te kunnen doen. Hiermee kunnen we op een duurzame manier invulling geven aan de uitdagingen die we als gemeente op meerdere aandachtsgebieden hebben. Een overzicht van alle intensiveringen is opgenomen in onderstaande tabel. Een nadere toelichting op deze kosten is opgenomen in het betreffende programmahoofdstuk.
(bedragen x 1.000 / - is negatief) | ||||||
Progr. | Beleidsintensiveringen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | I/S |
|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Integrale ondersteuning ouderen | 100 | 100 | 100 | 100 | S |
1 | Dekking: Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) | -100 | -100 | -100 | -100 | S |
1 | 120-130% Bijzondere bijstand / collectieve aanvullende verzekering | 669 | 669 | 669 | 669 | S |
1 | 120-130% Bijzondere bijstand / collectieve aanvullende verzekering uitvoering regeling | 80 | 80 | 80 | 80 | S |
1 | Voucher dierenarts | 40 | 40 | 40 | 40 | S |
1 | Dekking: Bestaand budget bijzondere bijstand | -40 | -40 | -40 | -40 | S |
1 | Helmondse Educatieve Agenda (HEA) | 700 | 700 | 700 | 700 | S |
1 | Dekking: Rijksbijdrage Nationaal Programma Onderwijs | -500 | I | |||
1 | Uitvoering aanpak gezondheidsverschillen | 350 | 350 | 350 | S | |
Totaal programma 1 | 949 | 1.799 | 1.799 | 1.799 | ||
2 | Toezicht bouwen en wonen | 117 | 117 | I | ||
2 | Dekking: reserve leges | -117 | -117 | I | ||
2 | Nieuwe ontwikkelingen wonen | 111 | 111 | 111 | 111 | S |
2 | Exploitatielasten verduurzaming vastgoed gebouwen | 200 | 100 | 100 | 100 | S |
2 | Dekking: CDOKE tijdelijke regeling | -100 | -100 | -100 | -100 | S |
2 | Aanpak Ondermijning | 105 | 105 | 105 | 105 | S |
2 | Aanpak digitale criminaliteit | 118 | 118 | 118 | 118 | S |
2 | Beveiliging politieke ambtsdragers | 55 | 15 | 15 | 15 | S |
2 | Uitvoeringsbudget brede veiligheidsthema's | 40 | 40 | 40 | 40 | S |
2 | Versterken Veiligheidsinformatieknooppunt | 50 | 35 | 35 | 35 | S |
2 | Verstevigen buurtpreventie | 50 | 50 | I | ||
2 | Wijkregisseur Helmond West | 174 | 174 | 174 | 174 | S |
2 | Uitbreiding boa | 277 | 277 | 277 | 277 | S |
2 | Verstevigen uitvoeren Wet Bibob | 98 | 98 | 98 | 98 | S |
2 | Crisisbeheersing en Rampenbestrijding | 30 | 30 | 30 | 30 | S |
2 | Beleidsmedewerker civiel circulair/ co2 neutraal | 98 | 98 | 98 | 98 | S |
2 | Dekking: Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) | -98 | -98 | -98 | -98 | S |
2 | Regisseur ondergrond | 98 | 98 | 98 | 98 | S |
2 | Dekking: Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) | -98 | -98 | -98 | -98 | S |
2 | Budget Klimaat- en energie | 1.251 | 1.251 | 1.251 | 1.251 | S |
2 | Dekking: Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) | -1.251 | -1.251 | -1.251 | -1.251 | S |
2 | Data op orde mobiliteit | 100 | 100 | I | ||
2 | Deelmobiliteit | 100 | I | |||
2 | Inrichten vraagafhankelijk vervoer | 350 | 350 | I | ||
2 | Reserve Mobiliteitsfonds | 250 | 250 | I | ||
2 | Plannen elektrische laadpalen per wijk/ verplaatsingskosten | 60 | 10 | 10 | 10 | S |
2 | Smart Mobility | 500 | 500 | 500 | 500 | S |
2 | Uitwerken Mobiliteitsvisie | 111 | 111 | 111 | 111 | S |
2 | MRE regionale bekostigingssystematiek schaalsprong | 70 | 70 | 220 | 220 | S |
2 | Dekking: Onttrekking uit de reserve grote opgaven/projecten | -70 | -70 | -220 | -220 | S |
2 | Onderhoud wegen | 1.000 | - | - | - | I |
2 | Exploitatielasten toegekende investeringen | 28 | 40 | 48 | 50 | S |
2 | Administratief medewerker afval | 42 | 42 | 42 | 42 | S |
2 | Dekking: afvalstoffenheffing | -42 | -42 | -42 | -42 | S |
2 | Technisch medewerker afval | 72 | 72 | 72 | 72 | S |
2 | Dekking: afvalstoffenheffing | -72 | -72 | -72 | -72 | S |
2 | Beleidsadviseur afval | 52 | 52 | 52 | 52 | S |
2 | Dekking: afvalstoffenheffing | -52 | -52 | -52 | -52 | S |
2 | Uitbreiding formatie riolering | 195 | 195 | 195 | 195 | S |
2 | Dekking: rioleringheffing | -195 | -195 | -195 | -195 | S |
5 | Nieuw Gemeentelijk RioleringsPlan 2024 / voordeel btw compensatiefonds | -800 | -800 | -800 | -800 | S |
Totaal programma 2 | 2.907 | 1.614 | 872 | 874 | ||
3 | Automotive Campus | 600 | 600 | 600 | 600 | S |
3 | Dekking: reserve automotive | -100 | -600 | S | ||
3 | Doorontwikkeling Food Tech Brainport | 450 | 300 | 250 | - | I |
3 | Onderwijs en arbeidsmarkt | 260 | 260 | 260 | 260 | S |
3 | Dekking: Onderwijs en arbeidsmarkt | -260 | -260 | -260 | -260 | S |
3 | Centrumrol Social Return (SROI) | 345 | 345 | 345 | 345 | S |
3 | Dekking: Regio Social Return (SROI) | -220 | -220 | -220 | -220 | S |
3 | Actieplan bedrijven | 350 | 350 | 350 | 350 | S |
3 | Uitvoeringsbudget Economische Visie | 75 | 75 | 75 | 75 | S |
3 | Cultuurparticipatie / Cultuurcontract | 70 | 70 | 70 | 70 | S |
3 | Verhogen evenementenbudget | 150 | 150 | 150 | 150 | S |
3 | Digitaliseren cultuur historische Helmondse archieven | 60 | I | |||
3 | Bekostiging Dit is Helmond | 85 | 85 | 85 | 85 | S |
3 | Broedplaatsen / POST#5700 | 110 | 110 | 110 | 110 | S |
3 | Home computer museum | 75 | 75 | 75 | 75 | S |
3 | UItbreiding cultuur | 111 | 111 | 111 | 111 | S |
Totaal programma 3 | 2.261 | 2.051 | 1.901 | 1.151 | ||
4 | 80 jaar vrijheid Helmond | 150 | 40 | I | ||
4 | Participatiebeleid | 80 | 80 | 80 | 80 | S |
4 | Verwerken ID/ Paspoorten | 246 | 246 | 246 | 246 | S |
4 | Dekking: leges | -156 | -156 | -156 | -156 | S |
4 | Evenementencoördinator | 88 | 88 | 88 | 88 | S |
4 | Medewerkers gastvrijheid Huis voor de Stad | 156 | 156 | I | ||
4 | Beveiliging Huis voor de Stad | 400 | 400 | 400 | 400 | S |
4 | Burgerberaad | 100 | I | |||
Totaal programma 4 | 1.064 | 854 | 658 | 658 | ||
AD | DNA (Vernieuwing van de arbeidsvoorwaarden) | 130 | 130 | 130 | 130 | S |
AD | Impuls thuiswerken onderdeel van DNA | 240 | I | |||
AD | Dekking: Reserve arbeidsvoorwaarden | -240 | I | |||
AD | Integriteitsmedewerker | 110 | 110 | 110 | 110 | S |
AD | Onderzoeksmiddelen schaalsprong | 400 | I | |||
AD | Ophogen kapitaallastenplafond begroting 2024 | - | 500 | 1.250 | 2.250 | S |
AD | Vrijval stelpost begroting 2024 | -667 | -846 | -1.057 | -1.056 | S |
AD | Reserve grote projecten | 8.900 | I | |||
AD | Bezuiniging opgave | -2.570 | S | |||
AD | Reserveren voor grote opgaven 2025 | 15.106 | I | |||
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 8.873 | 15.000 | 433 | -1.136 | ||
Totaal | 16.055 | 21.319 | 5.664 | 3.345 | ||
