Beoogd maatschappelijk effect: |
|---|
Doelstellingen
- Kinderen en jeugdigen groeien gezond, veilig en kansrijk op in Helmond en krijgen wat nodig is om vanaf het prille begin een kansrijke en gezonde start te maken en zich ten volle te ontwikkelen (zie ook programma 2, thema Veiligheid).
- Versterken van onderwijskansen en onderwijsdeelname van onze jeugdige inwoners. Alle kinderen en jeugdigen hebben een ontwikkelrecht, het liefst in een onderwijsomgeving waarin ze hun talenten kunnen ontwikkelen.
- Gezinnen en jeugdigen die ondersteuning nodig hebben bij bijv. opvoeding, inkomen, financiën of psychische problemen of stoornissen krijgen deze snel en laagdrempelig, licht waar mogelijk, zwaarder en specialistisch indien nodig.
- Kinderopvang/onderwijs en jeugdhulp sluiten beter op elkaar aan.
- We voorkomen voortijdige schoolverlaters en thuiszitters en benutten de talenten van jongeren optimaal.
- Er komen meer kleinschalige verblijfsvoorzieningen voor jeugdigen die hulp en ondersteuning nodig hebben, als alternatief voor gesloten jeugdhulp.
- Passende en toekomstbestendige huisvesting voor onze onderwijsinstellingen.
Wat gaan we ervoor doen?
Vasstellen en uitvoeren Ontwikkelkansenbeleid
In 2024 werken we met de uitvoeringspartners aan uitwerking en uitvoering van het tweetal centrale thema’s (de beste vroege start en taal centraal) opgenomen in het Ontwikkelkansenbeleid. De uitwerking van de nota verbinden we aan uitvoeringsprogramma’s en ontwikkelopdrachten van de Helmondse Educatieve Agenda.
Verdere uitvoering van de Helmondse Educatieve Agenda 2020-2030 (HEA)
We intensiveren de uitvoering van de Helmondse Educatieve Agenda om (gelijke) kansen van jeugdigen te versterken. In 2024 werken we aan:
- Het creëren van aanbod passende kinderopvang als onderdeel van de nota onderwijskansen.
- Het starten van kansrijke pilots op het gebied van onderwijs-zorgarrangementen i.s.m. scholen en andere mogelijke partners.
- Het uitbreiden en structureel borgen van de Verlengde Schooldag op scholen met een hoge achterstandsscore.
- Afhankelijk van het rijksaanbod ontwikkelen van lokaal aanbod schoolontbijt.
Voorkomen voortijdig schoolverlaters en thuiszitters
In 2024 continueren we de ‘aanpak Mazl’ waarmee we ziekteverzuim signaleren en voorkomen samen met de scholen, GGD en leerplicht. We werken met partners verder aan een gezamenlijke aanpak, om langdurig verzuim en thuiszitten terug te dringen.
Ook de voorziening Walhallab Helmond zetten we voort in 2024. Hiermee wordt voorkomen dat jongeren vroegtijdig stoppen met school, geen startkwalificatie behalen en verkeerde opleidingskeuzes maken en zij tussen wal en schip raken.
In 2024 stellen we een nieuw regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2025-2029 op, alsook een nieuw vierjarig RMC beleidskader (doorstroompunt).
Daarnaast actualiseren we in 2024 de verordening leerlingenvervoer conform de nieuwe VNG-modelverordening.
Visie op nieuwkomersonderwijs
Het nieuwkomersonderwijs in de regio Helmond staat onder druk als gevolg van de toenemende stroom aan nieuwkomers. De huidige voorzieningen bereiken met regelmaat de grens van hun capaciteit. Toenemende instroom van nieuwkomers en de veranderende doelgroepen maken dat we opnieuw de vraag willen stellen hoe, en in welk samenwerkingsverband, we de eerste opvang van nieuwkomers in het onderwijs het beste kunnen organiseren. In 2024 leveren we een visie op nieuwkomersonderwijs op dat richting geeft voor de ontwikkeling van het nieuwkomersonderwijs in de komende jaren.
Uitwerking Hervormingsagenda Jeugd
We bereiden ons gedurende 2024 voor op de lokale en regionale implementatie van de Hervormingsagenda Jeugd. Ook bekijken we wat het wetstraject ‘Wet verbetering beschikbaarheid zorg voor jeugdigen’ voor de gemeente en de bestaande samenwerkingen gaat betekenen.
Hierin wordt namelijk een verplichting opgenomen voor sterkere samenwerking tussen gemeente onderling.
Effectieve jeugdpreventie in de wijk
In 2024 starten we met de uitvoering van ons gebiedsgericht meerjarenprogramma jeugd en formuleren we samen met professionals in de wijk doelstellingen voor onze jeugd en gezinnen. Het resultaat hiervan is een wijkgericht, effectief jeugdpreventie-aanbod dat aansluit bij de behoefte.
Oplevering integraal huisvestingsplan onderwijs
In 2024 leveren we een herijkt integraal huisvestingsplan onderwijs 2026-2040 op. Met dit plan hebben we inzicht in de maatregelen die de komende jaren tot 2040 moeten worden getroffen om te komen tot toekomstbestendige schoolgebouwen, die het onderwijsproces optimaal faciliteren. We stellen de toekomstige behoefte aan voorzieningen in de onderwijshuisvesting op basis van leerlingenprognoses voor de komende 20 jaar vast en geven inzicht in de financiële consequenties op de korte, middellange en lange termijn van de te treffen huisvestingsmaatregelen.
Monitoring en evaluatie opdracht Sociale Teams Helmond
Binnen de overeenkomst zijn prestatieafspraken en Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) afgesproken op de uitvoering, het bereik, de tijdigheid en tevredenheid met de hulp, en op de samenwerking met partners. Jaarlijks verantwoordt STH zich hiervoor.
We hebben voor een periode van maximaal acht jaar een contract gesloten met Stichting Sociale Teams Helmond. Eind 2024 evalueren we de opdracht ter voorbereiding op besluitvorming voor de eerste contractverlenging per 1 januari 2026.
Beleidsintensivering
(bedragen x 1.000 / - is negatief) | |||||
Hoofd product | Beleidsintensivering | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
|---|---|---|---|---|---|
406 | Helmondse Educatieve Agenda (HEA) | 700 | 700 | 700 | 700 |
406 | Dekking: Rijksbijdrage Nationaal Programma Onderwijs | -500 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Beleidsintensivering Jeugd, Jeugdzorg en Onderwijs | 200 | 700 | 700 | 700 | |
Helmondse Educatieve Agenda
In het ambitieakkoord is opgenomen dat we de Helmondse Educatieve Agenda (HEA) gaan intensiveren om (gelijke) kansen van jeugdigen te versterken. Samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs en jeugdhulp blijft daarbij van groot belang. De dekking voor 2024 vindt deels plaats vanuit Rijksmiddelen.
Investeringen
Voorgenomen investeringen 2024 | (bedragen x 1.000 / - is negatief) | |||
Hoofd | Investering | Bruto | Verwachte | Netto |
|---|---|---|---|---|
575 | Speelvoorzieningen | 100 | 0 | 100 |
575 | Skatevoorzieningen | 65 | 0 | 65 |
575 | Skatevoorzieningen - Ophoging begroting 2023 | 220 | 0 | 220 |
Totaal Jeugd, jeugdzorg en onderwijs | 385 | 0 | 385 | |
Speelvoorzieningen
We investeren in speelvoorzieningen in de hele stad. Hieraan ligt het Meerjarenplan speelruimte 2021 – 2024 ten grondslag en de uitwerking daarvan in de wijkspeelplannen. Uitgaande van actuele inspectiegegevens, stellen we in het najaar een concreet uitvoeringsplan op voor 2024.
Daarbij gaat het globaal om drie type ingrepen:
- Herinrichten (gelijkwaardig): vervangen speeltoestellen en ondergronden;
- Impuls in speel- en verblijfswaarde, sportfuncties, of natuurlijk spelen;
- Omvormen tot informele natuurlijke speelruimte, zonder speeltoestellen.
Met de uitvoering van de speelprojecten geven we, waar mogelijk, ook een impuls aan de openbare ruimte. Dit doen we door het verbreden van de speelprojecten tot integrale, klimaatbestendige en inclusieve plannen voor een aantrekkelijke beweegvriendelijke woonomgeving.
Skatebaan Claassenstraat
Voor de Claassenstraat was voor 2024 reeds € 65.000 opgenomen als kansrijke investering. In verband met inflatiecorrectie en andere prijsstijgingen is voor deze vervangingsinvestering een budget van € 85.000 noodzakelijk. Voor deze vervangingsinvestering is € 20.000 extra dekking nodig.
Skatevoorziening Tienerhuis
In 2024 dient de skatevoorziening bij het Tienerhuis vervangen te worden.
Voor de totale renovatie van het skatepark bij het Tienerhuis is een globale inschatting van de kosten gemaakt van ca € 200.000.
Specificatie per hoofdproduct
In onderstaande tabel is voor dit thema een specificatie van de hoofdproducten opgenomen. (inclusief mutaties op de reserves)
(bedragen x 1.000 / - is negatief) | ||||
Specificatie per hoofdproduct | 2024 | 2024 | 2024 | |
403 | Sociale Netwerken | 234 | -234 | |
|---|---|---|---|---|
404 | Basisvoorzieningen accommodaties | 1.042 | 930 | -112 |
405 | Basisvoorzieningen overig | 3.822 | 500 | -3.322 |
406 | Maatschappelijke ondersteuning | 9.787 | 4.810 | -4.977 |
409 | Specialistische ondersteuning | 35.539 | 750 | -34.789 |
410 | Huisvesting onderwijs | 6.096 | 962 | -5.134 |
478 | Techniekeducatie | 92 | -92 | |
575 | Openbare speelgelegenheden | 318 | 4 | -314 |
681 | Voortijdig Schoolverlaten/Leerplicht/RMC | 1.198 | 370 | -828 |
Totaal | Jeugd, Jeugdzorg en Onderwijs | 58.128 | 8.326 | -49.802 |
