Verplichte paragrafen

Verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling GGD Brabant-Zuidoost

Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD te maken krijgt in 2024 zijn:

  • Het Meerjarig Beleidsplan 2022-2026. De GGD ziet voor de komende jaren de volgende maatschappelijke uitdagingen:
    • Effecten van Covid-19 op de volksgezondheid
    • Het verkleinen van gezondheidsverschillen
    • Bevorderen van een gezonde leefstijl in een gezonde leefomgeving
    • Bevorderen van een mentaal gezonde samenleving
    • Een signalerende regionale functie in de openbare geestelijke gezondheidszorg
    • De juiste ambulancezorg als onderdeel van de acute zorgketen
  • Zorgcoördinatie bij spoedeisende hulp (waaronder Ambulancezorg)
  • Vernieuwing van de jeugdgezondheidszorg
  • Regionalisering programma Nu Niet Zwanger
  • Versterking Infectiebestrijding en Pandemische Paraatheid
  • Ontwikkelingen binnen Rijksvaccinatieprogramma
  • Zorgakkoorden en een regionale preventie infrastructuur
  • Informatieveiligheid/privacy, verbetering van de informatiehuishouding en risicomanagement
  • Ontwikkelingen in de forensische geneeskunde
  • Nieuwkomers in onze regio
  • Inwerkingtreding van de Omgevingswet

Openbaar belang dat er mee gediend wordt

De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ). De GGD Brabant-Zuidoost streeft - onder regie van de gemeenten – door middel van preventie naar gezondheidswinst voor alle inwoners, om zo een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van hun leven en de zelfredzaamheid te vergroten. De dienstverlening betreft gezondheid, preventie en snelle interventie, is professioneel en betrouwbaar en komt tot stand vanuit de wens van de klant en in dialoog met de opdrachtgevers en samenwerkingspartners. Vanuit de Wet Publieke Gezondheid geeft de GGD vorm en inhoud aan collectieve preventie en gezondheidswinst.

Risico's

  • Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies betekent dat vaker tijdelijk een andere invulling van de taakuitvoering moet worden georganiseerd (bv duurder personeel van derden / ZZP inhuren) om de noodzakelijke dienstverlening op peil te houden.
  • Het risico dat er zich beveiligingsproblemen voordoen. Hierbij te denken aan risico's van stroomuitval, cybercrime en andere situaties waarin systemen uitvallen en/of gegevens (tijdelijk) niet beschikbaar zijn of dat er schade ontstaat vanwege misbruik. Vanwege toegenomen (inzicht in de) externe dreiging en ervaringen (o.a. datalek covid), de geconstateerde achterstand in informatiebeveiliging in combinatie met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die de GGD zowel bij PG als AZ beheert, wordt de omvang van dit risico hoger ingeschat.
  • O.a. vanwege de nieuwe CAO per 2023, is het risico van stijging van de salariskosten boven de indexering actueel, hoewel de verwachting is dat gemeenten dit gezien de omvang zullen compenseren.
  • De Corona-, M-Pox en Oekraïne-crises maken duidelijk dat rampen en pandemieën een enorme impact op de werkzaamheden van de GGD kunnen hebben. Veelal zal het Rijk de kosten daarvan echter vergoeden, zoals ze nu ook voor de genoemde crises heeft toegezegd; de daarvoor toegekende vergoedingsregeling vanuit VWS geeft op dit moment vertrouwen dat alle extra kosten vergoed worden. Er bestaat echter wel het risico op meer werk en kosten op de langere termijn als gevolg van een verslechterde algemene gezondheidssituatie van de burgers in onze regio.
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 17:55:56 met de export van 06/10/2025 17:48:01