Beleidsprogramma's

Algemene dekkingsmiddelen

Beleidsintensivering

(bedragen x 1.000 / - is negatief)

Hoofd product

Beleidsintensivering

2024

2025

2026

2027

991

DNA (Vernieuwing van de arbeidsvoorwaarden)

130

130

130

130

991

Impuls thuiswerken onderdeel van DNA

240

0

0

0

991

Dekking: Impuls thuiswerken onderdeel van DNA

-240

0

0

0

991

Integriteitsmedewerker

110

110

110

110

991

Onderzoeksmiddelen schaalsprong

400

0

0

0

991

Ophogen kapitaallastenplafond begroting 2024

0

500

1.250

2.250

991

Vrijval stelpost begroting 2024

-667

-846

-1.057

-1.056

991

Reserve grote projecten

8.900

0

0

0

991

Bezuinigingsopgave

0

0

0

-2.570

991

Stelpost nieuw beleid/grote opgaven 2025

0

15.106

0

0

Totaal Beleidsintensivering Algemene dekkingsmiddelen

8.873

15.000

433

-1.136

DNA (Vernieuwing van de arbeidsvoorwaarden)
We willen als gemeente een aantrekkelijk werkgever zijn voor medewerkers in iedere fase van hun loopbaan. Daarbij willen we goed voor ons personeel zorgen, zodat ze gezond kunnen werken (thuis en op andere locaties), op een gemakkelijke manier bij hun werk kunnen komen (mobiliteit) en uitgedaagd worden om een bijdrage te leveren (ontwikkeling).

Impuls thuiswerken onderdeel van DNA
Aan het begin van het tweede kwartaal van 2024 nemen we het nieuwe Huis voor de Stad in gebruik. In het eerste kwartaal richt onze aandacht zich op een soepele ver- en inhuizing van onze medewerkers.
Met het Huis voor de Stad zorgen we voor een fijnere werkomgeving wat tevens belangrijk is voor het behoud en aantrekken van personeel. Uiteraard wordt ook integraal werken vergemakkelijkt als we meerdere locaties samenvoegen naar één. We moderniseren onze manier van werken door onder andere hybride werken structureel te implementeren en meer in te zetten op duurzaam reizen.
Om thuiswerken een impuls te geven wordt in 2024 een bedrag van € 240.000 onttrokken aan de reserve arbeidsvoorwaarden en wordt in 2024 bezien hoe thuiswerken ook structureel beter kan worden gefaciliteerd.

Integriteitsmedewerker
De noodzaak voor een goede en onafhankelijke borging van de integriteitsfunctie in organisaties is de afgelopen jaren, door verschillende incidenten, toegenomen. Helmond heeft al jaren een
integriteitscoördinator, waarbij het zwaartepunt op het afhandelen van meldingen ligt. Komende jaren
willen we daarnaast meer focus leggen op preventie, repressie en moreel leren. Om dit
organisatiebreed goed te kunnen uitrollen, is meer capaciteit nodig.  

Onderzoeksmiddelen schaalsprong
In 2024 leggen we een ontwikkelperspectief Helmond Centrum+ voor aan de gemeenteraad. Hierin wordt aangegeven welke ruimtelijke interventies nodig zijn om de schaalsprong te realiseren en daarmee een kwaliteitssprong te maken en de brede welvaart te verhogen. Op basis van het ontwikkelperspectief zijn vervolgonderzoeken nodig, bijvoorbeeld voor thematische of gebiedsgerichte verdiepingen. Zie ook paragraaf 4.2.2. over Stedelijke Vernieuwing. 

Ophogen kapitaallastenplafond begroting 2024
Het kapitaallastenplafond wat we binnen onze gemeente hanteren, is niet toereikend om de toenemende kapitaallasten te kunnen bekostigen. In deze begroting wordt voorgesteld om het kapitaallastenplafond stapsgewijs te verhogen.

Vrijval stelpost begroting 2024
Bij het opstellen van de begroting worden alle voor- en nadelen met elkaar verrekend. Dit leidt bij deze begroting tot een voordeel.

Reserve voor grote projecten
Via de reserve grote projecten, gaan we sparen voor grote investeringen die nodig zijn om de schaalsprong te kunnen maken. Een toelichting op de reserve is opgenomen in hoofdstuk 3 ‘Budgettair kader en financiële ontwikkelingen’.

Bezuinigingsopgave
Op advies van de provincie en de VNG hebben we een realistische begroting opgesteld. Daarbij laten de jaren 2026 en 2027 een tekort zien. In 2027 hebben we een taakstellende stelpost opgenomen, waardoor we in 2026 en 2027 een maximaal tekort van € 5 miljoen laten zien. Dit is ongeveer 1% van ons begrotingstotaal. Dit is ook verder toegelicht in hoofdstuk 3 ‘Budgettair kader en financiële ontwikkelingen’.

Stelpost nieuw beleid/grote opgaven 2025
In 2025 hebben we nog een fors incidenteel overschot van ruim € 15 miljoen. Dit houden we beschikbaar voor nieuw beleid en de grote uitdagingen in de komende jaren.

Knelpunten

(bedragen x 1.000 / - is negatief)

Hoofd product

Knelpunten

2024

2025

2026

2027

991

Actualisatie verordening rechtspositie raads- en commissieleden

95

95

95

95

991

Stijging verzekeringskosten gemeente

90

90

90

90

Totaal Knelpunten Algemene dekkingsmiddelen

185

185

185

185

Actualisatie verordening rechtspositie raads- en commissieleden
Op 11 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Helmond 2023 vastgesteld. De wijzigingen betreffen grotendeels wettelijk verplichte voorzieningen, met uitzondering van de verzekering raadsleden voor arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. De invoering van de nieuwe regels leidt tot extra kosten. Door het Rijk worden hiervoor geen extra middelen beschikbaar gesteld.

Stijging verzekeringskosten gemeente
Het afgelopen jaar zijn we geconfronteerd met een forse verhoging van de premie van onze brandverzekering. Dit kost ons in totaal € 75.000 extra aan premie. Hierop zijn alle gemeentelijke gebouwen, inventarissen en scholen verzekerd. De oorzaak van deze stijging is de verplichte indexering van de verzekerde waarden van de panden en de inventarissen.

We hebben het cyberrisico opnieuw moeten verzekeren omdat de huidige aanbieder uit de markt is gestapt. We hebben een nieuwe cyberpolis afgesloten die € 12.500 duurder is.

Investeringen

Voorgenomen investeringen 2024

(bedragen x 1.000 / - is negatief)

Hoofd
product

Investering

Bruto
investering

Verwachte
bijdrage

Netto
investering

AD

Verduurzamen gemeentelijk vastgoed (ophoging ten opzichte van begroting 2023)

2.150

0

2.150

AD

Dekking MJOP en Rijk

-295

0

-295

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

1.855

0

1.855

Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
We trekken meer geld uit voor het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. Meer informatie over de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed en het meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP) is te vinden in (Onderhoudsplan gebouwen).

Specificatie per hoofdproduct
In onderstaande tabel is voor dit thema een specificatie van de hoofdproducten opgenomen. (inclusief mutaties op de reserves)

(bedragen x 1.000 / - is negatief)

Specificatie per hoofdproduct

2024
Lasten

2024
Baten

2024
Saldo

910

Organisatie algemeen

2.239

500

-1.739

920

Financiering en treasury

318

380

62

930

Nieuwe investeringen

19.113

7.114

-11.999

935

Centrum- en regiofunctie

729

-729

940

Post Onvoorzien

250

-250

944

Overige financiële middelen

351

645

294

950

Onroerend zaak belasting

573

27.328

26.755

960

Overige belastingen

828

1.118

290

970

Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds

2.303

251.427

249.124

991

Overhead

51.466

2.654

-48.812

992

Doorbelasting overhead

-4.352

4.352

996

Vennootschapsbelasting

Totaal

Algemene dekkingsmiddelen

73.818

291.166

217.348

Wat mag het kosten?

(bedragen x 1.000 / - is negatief)

Begroting

2024

2025

2026

2027

Lasten

53.956

76.534

70.476

77.417

Baten

282.728

291.850

280.970

285.430

Saldo

228.772

215.316

210.494

208.013

Verrekening met reserves

Storting

19.862

3.748

1118

1118

Onttrekking

8.436

3.974

724

559

Saldo

217.346

215.542

210.100

207.454

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2025 17:55:56 met de export van 06/10/2025 17:48:01