Beleidsintensivering
(bedragen x 1.000 / - is negatief) | |||||
Hoofd product | Beleidsintensivering | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
|---|---|---|---|---|---|
991 | DNA (Vernieuwing van de arbeidsvoorwaarden) | 130 | 130 | 130 | 130 |
991 | Impuls thuiswerken onderdeel van DNA | 240 | 0 | 0 | 0 |
991 | Dekking: Impuls thuiswerken onderdeel van DNA | -240 | 0 | 0 | 0 |
991 | Integriteitsmedewerker | 110 | 110 | 110 | 110 |
991 | Onderzoeksmiddelen schaalsprong | 400 | 0 | 0 | 0 |
991 | Ophogen kapitaallastenplafond begroting 2024 | 0 | 500 | 1.250 | 2.250 |
991 | Vrijval stelpost begroting 2024 | -667 | -846 | -1.057 | -1.056 |
991 | Reserve grote projecten | 8.900 | 0 | 0 | 0 |
991 | Bezuinigingsopgave | 0 | 0 | 0 | -2.570 |
991 | Stelpost nieuw beleid/grote opgaven 2025 | 0 | 15.106 | 0 | 0 |
Totaal Beleidsintensivering Algemene dekkingsmiddelen | 8.873 | 15.000 | 433 | -1.136 | |
DNA (Vernieuwing van de arbeidsvoorwaarden)
We willen als gemeente een aantrekkelijk werkgever zijn voor medewerkers in iedere fase van hun loopbaan. Daarbij willen we goed voor ons personeel zorgen, zodat ze gezond kunnen werken (thuis en op andere locaties), op een gemakkelijke manier bij hun werk kunnen komen (mobiliteit) en uitgedaagd worden om een bijdrage te leveren (ontwikkeling).
Impuls thuiswerken onderdeel van DNA
Aan het begin van het tweede kwartaal van 2024 nemen we het nieuwe Huis voor de Stad in gebruik. In het eerste kwartaal richt onze aandacht zich op een soepele ver- en inhuizing van onze medewerkers.
Met het Huis voor de Stad zorgen we voor een fijnere werkomgeving wat tevens belangrijk is voor het behoud en aantrekken van personeel. Uiteraard wordt ook integraal werken vergemakkelijkt als we meerdere locaties samenvoegen naar één. We moderniseren onze manier van werken door onder andere hybride werken structureel te implementeren en meer in te zetten op duurzaam reizen.
Om thuiswerken een impuls te geven wordt in 2024 een bedrag van € 240.000 onttrokken aan de reserve arbeidsvoorwaarden en wordt in 2024 bezien hoe thuiswerken ook structureel beter kan worden gefaciliteerd.
Integriteitsmedewerker
De noodzaak voor een goede en onafhankelijke borging van de integriteitsfunctie in organisaties is de afgelopen jaren, door verschillende incidenten, toegenomen. Helmond heeft al jaren een
integriteitscoördinator, waarbij het zwaartepunt op het afhandelen van meldingen ligt. Komende jaren
willen we daarnaast meer focus leggen op preventie, repressie en moreel leren. Om dit
organisatiebreed goed te kunnen uitrollen, is meer capaciteit nodig.
Onderzoeksmiddelen schaalsprong
In 2024 leggen we een ontwikkelperspectief Helmond Centrum+ voor aan de gemeenteraad. Hierin wordt aangegeven welke ruimtelijke interventies nodig zijn om de schaalsprong te realiseren en daarmee een kwaliteitssprong te maken en de brede welvaart te verhogen. Op basis van het ontwikkelperspectief zijn vervolgonderzoeken nodig, bijvoorbeeld voor thematische of gebiedsgerichte verdiepingen. Zie ook paragraaf 4.2.2. over Stedelijke Vernieuwing.
Ophogen kapitaallastenplafond begroting 2024
Het kapitaallastenplafond wat we binnen onze gemeente hanteren, is niet toereikend om de toenemende kapitaallasten te kunnen bekostigen. In deze begroting wordt voorgesteld om het kapitaallastenplafond stapsgewijs te verhogen.
Vrijval stelpost begroting 2024
Bij het opstellen van de begroting worden alle voor- en nadelen met elkaar verrekend. Dit leidt bij deze begroting tot een voordeel.
Reserve voor grote projecten
Via de reserve grote projecten, gaan we sparen voor grote investeringen die nodig zijn om de schaalsprong te kunnen maken. Een toelichting op de reserve is opgenomen in hoofdstuk 3 ‘Budgettair kader en financiële ontwikkelingen’.
Bezuinigingsopgave
Op advies van de provincie en de VNG hebben we een realistische begroting opgesteld. Daarbij laten de jaren 2026 en 2027 een tekort zien. In 2027 hebben we een taakstellende stelpost opgenomen, waardoor we in 2026 en 2027 een maximaal tekort van € 5 miljoen laten zien. Dit is ongeveer 1% van ons begrotingstotaal. Dit is ook verder toegelicht in hoofdstuk 3 ‘Budgettair kader en financiële ontwikkelingen’.
Stelpost nieuw beleid/grote opgaven 2025
In 2025 hebben we nog een fors incidenteel overschot van ruim € 15 miljoen. Dit houden we beschikbaar voor nieuw beleid en de grote uitdagingen in de komende jaren.
Knelpunten
(bedragen x 1.000 / - is negatief) | |||||
Hoofd product | Knelpunten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
|---|---|---|---|---|---|
991 | Actualisatie verordening rechtspositie raads- en commissieleden | 95 | 95 | 95 | 95 |
991 | Stijging verzekeringskosten gemeente | 90 | 90 | 90 | 90 |
Totaal Knelpunten Algemene dekkingsmiddelen | 185 | 185 | 185 | 185 | |
Actualisatie verordening rechtspositie raads- en commissieleden
Op 11 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Helmond 2023 vastgesteld. De wijzigingen betreffen grotendeels wettelijk verplichte voorzieningen, met uitzondering van de verzekering raadsleden voor arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. De invoering van de nieuwe regels leidt tot extra kosten. Door het Rijk worden hiervoor geen extra middelen beschikbaar gesteld.
Stijging verzekeringskosten gemeente
Het afgelopen jaar zijn we geconfronteerd met een forse verhoging van de premie van onze brandverzekering. Dit kost ons in totaal € 75.000 extra aan premie. Hierop zijn alle gemeentelijke gebouwen, inventarissen en scholen verzekerd. De oorzaak van deze stijging is de verplichte indexering van de verzekerde waarden van de panden en de inventarissen.
We hebben het cyberrisico opnieuw moeten verzekeren omdat de huidige aanbieder uit de markt is gestapt. We hebben een nieuwe cyberpolis afgesloten die € 12.500 duurder is.
Investeringen
Voorgenomen investeringen 2024 | (bedragen x 1.000 / - is negatief) | |||
Hoofd | Investering | Bruto | Verwachte | Netto |
|---|---|---|---|---|
AD | Verduurzamen gemeentelijk vastgoed (ophoging ten opzichte van begroting 2023) | 2.150 | 0 | 2.150 |
AD | Dekking MJOP en Rijk | -295 | 0 | -295 |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 1.855 | 0 | 1.855 | |
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
We trekken meer geld uit voor het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. Meer informatie over de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed en het meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP) is te vinden in (Onderhoudsplan gebouwen).
Specificatie per hoofdproduct
In onderstaande tabel is voor dit thema een specificatie van de hoofdproducten opgenomen. (inclusief mutaties op de reserves)
(bedragen x 1.000 / - is negatief) | ||||
Specificatie per hoofdproduct | 2024 | 2024 | 2024 | |
910 | Organisatie algemeen | 2.239 | 500 | -1.739 |
|---|---|---|---|---|
920 | Financiering en treasury | 318 | 380 | 62 |
930 | Nieuwe investeringen | 19.113 | 7.114 | -11.999 |
935 | Centrum- en regiofunctie | 729 | -729 | |
940 | Post Onvoorzien | 250 | -250 | |
944 | Overige financiële middelen | 351 | 645 | 294 |
950 | Onroerend zaak belasting | 573 | 27.328 | 26.755 |
960 | Overige belastingen | 828 | 1.118 | 290 |
970 | Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds | 2.303 | 251.427 | 249.124 |
991 | Overhead | 51.466 | 2.654 | -48.812 |
992 | Doorbelasting overhead | -4.352 | 4.352 | |
996 | Vennootschapsbelasting | |||
Totaal | Algemene dekkingsmiddelen | 73.818 | 291.166 | 217.348 |
Wat mag het kosten?
(bedragen x 1.000 / - is negatief) | ||||
Begroting | ||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 53.956 | 76.534 | 70.476 | 77.417 |
Baten | 282.728 | 291.850 | 280.970 | 285.430 |
Saldo | 228.772 | 215.316 | 210.494 | 208.013 |
Verrekening met reserves | ||||
Storting | 19.862 | 3.748 | 1118 | 1118 |
Onttrekking | 8.436 | 3.974 | 724 | 559 |
Saldo | 217.346 | 215.542 | 210.100 | 207.454 |
